پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 225943
چه کساني هنگام مرگ فرشته را مي بينند؟
تاریخ انتشار : 1395/05/23 10:03:00
نمایش : 1417
پيغمبر (صلي الله عليه و آله وسلم) رابطه بين عالم برزخ و دنيا را به رابطه دنيا و رحم مادر تشبيه کرد . مؤمن در حالت احتضار و ابتداي قبض روح فرشتگان الهي را مي بيند. پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم ) و اهل بيتش جايگاهش را در بهشت به او نشان مي دهند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، از زماني که قرار است مؤمن از دنيا برود در حالت احتضار و ابتداي قبض روح فرشتگان الهي بر او نازل مي شوند و با سلام و صلوات او را وارد عالم برزخ مي کنند بهشت را به او نشان مي دهند و با يک احترام خاصي مومن را از اين عالم به آن عالم وارد مي کنند برخلاف کافر که که با اهانت و ضرب وشتم و سرزنش وارد آن عالم مي کنند. 

آيه اي از قرآن دلالت بر عزّت و احترام و خوشي مؤمن هنگام مرگ دارد :

 " ألا إنّ اولياءالله لا خوف عليهم و لا هم يحزنون الذين امنوا و کانوا يتقون لهم البشري في الحياة الدنيا و في الاخرة ، آگاه باشيد که اولياء خدا نه ترسي دارند و نه غصّه و حزني بعد مي فرمايد اولياء خدا کساني هستند که ايمان آوردند و در زندگيشان با تقوا بودند " ، " کانوا يتّقون " تقوا جزء برنامه دائم زندگيشان بوده. اينها را هنگام مرگ مژده مي دهند ، " لهم البشري في الحياة الدنيا " .

از امام صادق (عليه السلام) نقل شده که " أن يبشِره بالجنة " مژده اي که در حيات دنيا به آنها مي دهند آن مژده اي است که به او مي گويند تو بهشت 246006رفتي،  اين بهشتي است که بناست برويد. 

قبل از اينکه انسان از دنيا برود جايگاهش را در بهشت به او نشان مي دهند و در آخرت هم پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم ) و اهل بيتش آنجا را مژده مي دهند که ما شفيع تو هستيم و جايگاهش را برايش معرفي مي کنند.

 از اين آيه بر مي آيد که هنگام قبض روح و هنگام مرگ از طرف فرشتگان الهي به مؤمن مژده داده مي شود آن چنان مژده ي که کاملاً مسرور مي شود و اگر به او بگويند حالا دوست داري برگردي ديگر حاضر نيست برگردد .يعني مژده طوريست که مؤمن آن سرا و رفتن به آنجا را بر هر چيزي ترجيح مي دهد. 

آيات ديگري هم داريم که مي فرمايد اين مژده در هنگام مرگ براي مؤمن است.

 آيه ديگري که باز دلالت بر رفع خوف و حزن مؤمن دارد :

 " إنّ الذين قالوا ربناالله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائکة الاّ تخافوا و لا تحزنوا و أبشروا بالجنة التي کنتم توعدون " کساني که ايمان دارند و مي گويند پروردگار ما الله است و اين ايمان را هم ثابت نگه مي دارند ومنحرف نمي شوند هنگام مرگ فرشتگان الهي 216586 نها نازل مي شوند و مژده مي دهند که ديگر نترسيد و غصه نداشته باشيد و مژده باد بر شما آن بهشتي که پيامبران به شما وعده داده بودند. 

باز مژده بهشت را فرشتگان در هنگام مرگ به مؤمن مي دهند. 

مؤمن در حالت احتضار و ابتداي قبض روح فرشتگان الهي را مي بيند. پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم ) و اهل بيتش جايگاهش را در بهشت به او نشان مي دهند.

نکته اي که بايد توجه کرد اين است که به او مي گويند غصه نخور و نترس. از آينده نترس ، آينده تو درست است و آينده ات اينجاست. غصه نخور برگذشته چون گذشته تو بخشيده شده. 

هم حزن داريم ، هم عدم حزن و هم عدم خوف. عدم خوف نسبت به آينده و عدم حزن نسبت به گذشته. اين آيات يکي از نمونه هاي قرآن است که حاصلش اين شد که مؤمن در هنگام مرگ فرشتگان الهي بر او نازل شده و به او مژده مي دهند. 

نکته ديگر در اين آيه اين است که هنگام احتضار همه انسان ها فرشتگان الهي را مي بينند. هم فرشتگان دنيا را مي بينند و هم فرشتگان برزخ را. کساني که به او مژده مي دهند فرشتگان برزخ هستند که جايگاه برزخي او را نشان مي دهند. 

از اين آيات حيات برزخي هم ثابت مي شود چون اين مژده دادن ها در قيامت نيست بلکه هنگام مرگ و بلافاصله بعد از مرگ است. از اين مژده ها و اين آيات استفاده مي کنيم که حيات برزخي يا همان حيات بعد از مرگ که بين مرگ و قيامت مي باشد حق است.

پيامبر (صلي الله عليه و آله وسلم) فرمود: همان گونه که بچه از ناراحتي ، غم و ظلمت رحم مادر خارج مي شود و به دنيا مي آيد  دنياي وسيع، دنياي خيالي با صفاتر از رحم مادراست.

 مؤمن هم که از دنيا مي رود از اين عالم تنگ و تاريک و غمناک و غم آلود خارج مي شود و وارد عالم روح  وريحان و با صفا و وسيع و بسيار با معناتر مي شود. 

نکته ي اين حديث رابطه بين عالم بعد از مرگ ، عالم برزخ و عالم دنياست. يعني عظمت، بزرگي، معناداري، لذت ها، آلام و آنچه که در عالم برزخ هست در مقايسه با عالم دنيا همانند عالم دنيا با رحم مادرست . 

همان گونه که رحم مادر کوچک و تنگ و تاريک است ، ظلمتکده دنيا هم نسبت به برزخ تنگ و تاريک و ظلمتکده است. همون گونه که در عالم رحم غذاي بچه خون آلوده و کثيف است ، غذاي دنيا هم نسبت به عالم برزخ  آلوده و کثيف و تهوع آور است.

منبع:تبيان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html